2011-05-18 08:03Pressmeddelande

Techsoup summerar första året: 25 miljoner kronor donerade, nu vill vi skänka bort mer

Den ideella verksamheten Techsoup startade i Sverige den 18 maj förra året, och har sedan dess hjälpt nästan 200 ideella organisationer att få moderna programvaror till sitt arbete. Nu har vi donerat för 25 miljoner kronor. Verksamheten drivs av Forum för Frivilligt Socialt Arbete i samverkan med den internationella stiftelsen TechSoup Global och har som syfte att hjälpa ideella organisationer att bli effektivare genom att använda moderna verktyg samt att använda sina pengar för sitt ändamål. Idag donerar vi program från SAP, FluidSurveys och Microsoft.

25 miljoner kronor är mycket pengar, men den nyttan de här programmen har skapat är långt större. Med starka krav på låga administrationskostnader hamnar lätt IT-frågorna på efterkälken, vilket kan gå ut över effektiviteten säger Andreas Ericsson, verksamhetsledare Techsoup Sverige.

De organisationer som fått donationer är bland annat miljöorganisationer, handikapporganisationer och biståndsorganisationer som har fått allt från Officepaket för enkelt kontorsbruk till avancerade serverlösningar för att virtualisera hela kontorsmiljöer och göra det möjligt att samarbeta från alla världens hörn.

200 organisationer är en bra start, men nästa år vill vi bli dubbelt så stora. Det är en rimlig målsättning fortsätter Andreas Ericsson.

Från Microsofts sida är Techsoup ett optimalt sätt att stödja viktiga samhällsinsatser med det vi är bäst på. Vi vill med våra resurser bidra till att skapa ett bättre samhälle och ser fram emot ytterligare ett framgångsrikt år tillsammans med Techsoup, säger Anders Johansson, samhällsansvarschef Microsoft Sverige.

För mer information, kontakta Andreas Ericsson
andreas.ericsson@techsoup.se

Techsoup är en verksamhet inom den ideella föreningen Forum för frivilligt socialt arbete och donerar program från Microsoft, FluidSurveys och SAP till ideella föreningar och allmännyttiga stiftelser i Sverige.

Läs mer på www.techsoup.se